It is currently Sun Sep 05, 2010 8:49 am

All times are UTC + 1 hour

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 
Author Message
 Post subject: Kunnen Phelsuma's wormen krijgen?
PostPosted: Mon Mar 29, 2010 9:50 pm 

Hoi! Kheb weer een vraagje :) Ik heb ook een kikkerbakje sinds kort en nu blijkt mijn ene kikkertje ferm last te hebben van wormpjes. Vreselijk hoor, beestje vermagert keisnel en ik heb geen medicijnen in huis. Morgen zo snel mogelijk naar apotheker, hopelijk heeft die in huis wat ik nodig heb? Ik zag immers dat Panacur ook aan katten en honden enz gegeven wordt en dat moet je dan toch makkelijk kunnen vinden vermoed ik. Ik weet echter nog niet veel van kikkers en heb dus ook geen idee hoe die beestjes wormen gekregen kunnen hebben. Misschien van de fruitvliegjes? Nu, diezelfde vliegjes geef ik ook aan mijn phelsuma's. Net als het spuitwater, ik sproei alle bakken tegelijk. Ik vraag me dan ook af, zouden de phelsuma's hiermee besmet kunnen zijn? Of kunnen deze geen wormen krijgen.

Mijn diertjes lijkt in goeie gezondheid, kleuren staan heel erg mooi, alleen zijn ze de laatste paar dagen vrij schuw. Volgens mij komt dit echter doordat ik geen lampen meer in huis had en er voorlopig een spaarlamp had in gedraaid en het dus te koud was in hun bak? Mijn mannetje laat zich niet zien maar is altijd al de schuwste van allemaal. Mijn vrouwtje komt wel af en toe zonnen maar ze drukt zich heel dicht tegen de bamboe aan en soms als ze voortbeweegt 'zwemt' ze zo beetje. Nochtans heb ik haar ook al zien rondhollen en daalde ze vlot af tot beneden om dan terug te sprinten. Denk dus niet dat hen echt iets mankeert maar dat ze het te koud hebben. Heb er nu even een warmere lamp ingestoken die helaas een foeilelijk roos licht geeft maar morgen heb ik terug normale lampen en dan is dat dus weer van de baan.

Momenteel zit in de bak bij het koppel ook een jong van hen. Beestje was uitgekomen toen wij op vakantie waren, was ontsnapt, is staartje kwijtgeraakt en heb ik na 14 dagen teruggevonden in de zetel... Alive and kicking. Khad er al de hele tijd om getreurd dat dat arme jong nu dood was, niets was minder waar. Kleintje doet het heel goed maar wordt sinds kort toch beetje overheerst en dus verstopt hij zich makkelijk. Mijn andere vrouwtje zat ook in dezelfde bak, bak is 60 op 50 op 80 (B/D/H) en dat ging ook maanden goed maar na een half jaar begon het jongste vrouwtje het andere vrouwtje ineens ontzettend te domineren zodat het beestje amper nog licht kreeg. Af en toe joeg ze zelfs op het mannetje. Dus dat vrouwtje hebben we dan maar apart gezet, in een kleine bak, alleen. Ze is heel groot, groter dan het mannetje, wel heel levendig, actief, dol op papjes (wat de andere minder graag hebben) maar helaas iets te dominant. Iemand enig idee hoe dit te verklaren is? Want het is van september tot nieuwjaar goed gegaan. Pas begin januari begon ze zich zo dominant op te stellen en nu zit ze dus al ruim 2 maand alleen.

Maar main issue zijn dus de wormen! Kan dit bij Phelsuma's? Een negatief antwoord zou me al een pak geruster stellen :D

Bedankt al!

Groetjes,
Lienteke

Profile  

Post subject: Re: Kunnen Phelsuma's wormen krijgen?
PostPosted: Tue Mar 30, 2010 8:29 pm 

Inderdaad phelsumas kunnen of hebben ook wormen.
Ik zou als ik jouw was het jong weghalen van de ouders anders overleeft het niet.
Ook een phelsuma houden als koppel en niet met meerdere vrouwtjes of mannen.

mvg Patrick

Profile My Photo Gallery  

Post new topic Reply to topic  [ 2 posts ] 

All times are UTC + 1 hour